|
|
Altijd weer die Fransen |
Vorige week werd door diverse media bericht dat Frankrijk een wet heeft aangenomen die chauffeurs verbiedt te slapen in het voertuig. Op overtreding staat de chauffeur of zijn of haar werkgever een boete van € 30.000,- en één jaar gevangenisstraf te wachten. De wet stelt dat de 24 uur rust in de cabine mag worden doorgebracht. De Franse interpretatie hierop is dat de 45 uur rust niet in de cabine mag worden gehouden. Dit soort boetes hebben niets te maken met het verbeteren van de verkeersveiligheid of de concurrentie-verhoudingen.
|
Wij willlen duidelijk maken dat |
- Er geen decreet of circulair bestaat over hoe de wet moet worden geïnterpreteerd.
- Er diverse inspecteurs door ons zijn benaderd en dat zij NIET op de hoogte zijn van deze veranderingen.
- Wij geloven dat artikel 15 van deze wet voor nu onuitvoerbaar is, bijvoorbeeld als het gaat om het verschil tussen de situatie waarin de bestuurder in een slaapzak onder het voertuig slaapt, maar niet in het voertuig.
- Het is in de praktijk onmogelijk om te bepalen of de reguliere rust de "verplichte" rust is, er kan namelijk altijd een nieuwe rust worden gehouden aan het einde van de zondag. Bovendien zijn er geen restricties ten aanzien van de opeenvolgende gereduceerde wekelijkse rustmomenten.
- Aan de andere kant voorziet deze wet niet in een consignatie voor het vrijstellen van een beboete buitenlander. Om die reden denken wij dat, tot het moment dat er een decreet in het leven wordt geroepen waarin dit geregeld is, deze wet niet toepasbaar zal zijn op buitenlandse bestuurders. Anders zal de Franse Rijkswacht zich gedwongen zien om elke keer de officier van justitie te bellen om consignatie te vragen, iets wat wij als onmogelijk beschouwen.
- Transport in Nood betaalt elke dag meer dan 20 transportboetes in Frankrijk. Wij zijn daarom de eerste die nieuwe ontwikkelingenn opmerken. Op het moment dat dit gebeurt, maken wij dit direct bekend. Voor nu denken wij niet dat de wet zal worden toegepast omdat de politie zelf niet weet hoe zij deze moet toepassen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwe of aangepaste wet niet gehandhaafd wordt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Laat de boetes aan ons over en vraag daarom vandaag nog een offerte aan voor het lidmaatschap van Transport in Nood. Wij komen graag vrijblijvend bij u langs voor een informatief gesprek.
Neem dus vandaag nog contact op met: Transport in Nood!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook Transport In Nood is actief op de Sociale Media. Hier gaan wij in op actuele onderwerpen en geven wij tips en advies. Volg ons daarom op Twitter, Facebook en LinkedIn!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|