1 januari 2017 zal het gebruik van het Franse online-systeem “SIPSI”
verplicht worden voor buitenlandse bedrijven. Hier worden alle gegevens omtrent
het Franse minimumloon elektronisch geregistreerd. Het is uiteindelijk de
bedoeling dat de attesten met dit systeem gegenereerd kunnen worden, want alle
werknemers moeten in dit systeem aangemeld worden met al hun persoonsgegevens.
Werknemers met 'bestaande' papieren hoeven nog niet in het systeem. Deze
papieren blijven geldig tot hun verloopdatum.
Wat moet ik doen?
Stap 1 (januari) U zal de komende maand een account moeten openen in SIPSI en ons de inlogggevens met wachtwoord naar ons doorsturen.
Voor de klanten met de papieren attesten met als verloopdatum 30-06-2017, geldt dat deze papieren attesten gewoon geldig zijn tot de einddatum. Het Certificat FR-document hoeft de chauffeur niet meer bij zich te hebben. Wel is het belangrijk dat in het “SIPSI” systeem de komende maand een account wordt aangemaakt. Na registratie ontvangt u de inloggegevens. Deze moeten naar ons doorgestuurd worden. Zodat wij de vertegenwoordiging in kunnen vullen. Dit kunt u sturen naar: minimumloon@transportinnood.nl
deze pagina werkt niet naar behoren met de Firefox browser!
Stap 2 (februari) U maakt de keuze of u de chauffeurs gaat invoeren of Transport in Nood. Transport in Nood kan dit doen tegen een nader te bepalen prijs.
Stap 3 (maart) Controleer al uw gegevens goed en vanuit SIPSI kan het attest gegenereerd worden.
Italië
Er is nieuws uit Italië over de nieuwe minimumloonwetgeving. Deze is voorlopig uitsluitend van toepassing op chauffeurs die cabotageritten in Italië uitvoeren. Zij moeten sinds Tweede Kerstdag bij de Italiaanse overheid geregistreerd worden.
De transporteurs zullen de chauffeurs die deze cabotageritten rijden moeten aanmelden.
U kunt zich aanmelden via onze website via onderstaande button. Wanneer u zich heeft aagemeld ontvangt u de benodigde documenten.
Deze zijn tevens vertaald naar het Nederlands zodat u weet wat u aan het invullen bent.
Er is nieuws uit Italië over de nieuwe minimumloonwetgeving. Deze is voorlopig uitsluitend van toepassing op chauffeurs die cabotageritten in Italië uitvoeren. Zij moeten sinds Tweede Kerstdag bij de Italiaanse overheid geregistreerd worden.
De transporteurs zullen de chauffeurs die deze cabotageritten rijden moeten aanmelden.
U kunt zich aanmelden via onze website via onderstaande button. Wanneer u zich heeft aagemeld ontvangt u de benodigde documenten.
Deze zijn tevens vertaald naar het Nederlands zodat u weet wat u aan het invullen bent.
Oostenrijk
De Oostenrijkse autoriteiten hebben het volgende uitgebracht:
Alle laad- en losplaatsen moeten hier in aangegeven worden.
Een Oostenrijkse vertegenwoordiger is niet nodig voor de transportsector.Transporteurs zijn de enige uitzondering hierin.
Chauffeurs moeten de volgende documenten bij zich hebben: A. Een vermelding van de rit die de chauffeur uitvoert in Oostenrijk, die kunt u opstellenenprinten vanuit bovenstaande website. Hiervan moet u er 1 meegeven aan de chauffeur. B. Een arbeidscontract in het Engels of in het Duits vertaald. C. Een loonstrook vertaald naar het Duits. D. Bewijs van betaling van het loon vertaald naar het Duits. E. A1 document (certificate of coverage) met bewijs van dekking van een sociale verzekering, ook vertaald naar het Duits. F. Een document welke het minimumloon laat zien van de chauffeur tijdens de rit voor Oostenrijk. Het is nog niet bekend of er een standaard document is opgemaakt hiervoor.
Documenten mogen elektronisch worden bewaard/gedragen door de chauffeur (op een tablet is bijv. een mogelijkheid). De chauffeur moet in staat zijn om bovenstaande documentatie aan de autoriteiten te laten zien tijdens een controle. Het bedrijf mag niet tijdens de controle nog de documenten nasturen.De documentatie moet dus al in bezit zijn van de chauffeur.
Als de chauffeur regelmatig aan hetzelfde adres laadt en/of lost, dan kan een vermelding worden aangemaakt voor de maximale duur van 3 maanden.
Sancties:
Het niet hebben van de documentatie in de wagen kost de eerste maal €1.000 tot €10.000. (bij herhaling: €2.000 tot €20.000)
Het niet uitbetalen van het minimumloon aan de chauffeur: €1.000 - €10.000
Het niet melden van de rit: €1.000 - €10.000 (Bij herhaling: €2.000 - €20.000)
Het niet bij zich dragen van de online melding door de chauffeur: €500 - €5.000 (Bij herhaling: €1.000 - €10.000)
Als de melding veranderd had moeten worden, maar het bedrijf heeft dit verzuimd: €41 - €4.140