In België is op 1 april de tolheffing ingegaan en is Europa dus weer een tol-land rijker. Deze tol vervangt het Eurovignet in België en geldt voor vrachtwagens boven de 3,5 ton. Op de openbare weg moet een vrachtauto met een ingeschakelde On Board Unit rijden (OBU). Automatisch worden dan de gereden kilometers gefactureerd. Sinds de invoering van het systeem is er veel protest geweest, omdat het systeem en de OBU’s veel storingen hadden. Er waren klachten dat de OBU’s factureerden op wegen die geen tolweg zijn en waren er veel klachten over het in- en uitschakelen van de tolkastjes. In de Multi Service Toll Box zit bijvoorbeeld een accu die 3 uur meegaat. Hierna zal deze vanzelf uitschakelen en wordt er dus geen tol meer betaald wat resulteert in een boete van minimaal € 1.000,-. Hierna wordt er 1 uur gegeven om de fout te herstellen, anders kan er wederom een boete volgen van € 1.000,-. Het is daarom erg belangrijk om dit in de gaten te houden en de box aan de lader te houden in België, zodat deze zichzelf niet kan uitschakelen. Het is verstandig om de box permanent aan te sluiten op de stroomvoorziening om vervelende verrassingen te voorkomen. De afgelopen maand zijn de controles intensiever geworden en is door ons ongeveer een bedrag van € 42.000,- betaald voor het niet hebben van een juist ingeschakelde OBU. België heeft verschillende methoden om te handhaven, maar in de meeste gevallen scannen controleurs onderweg de kentekens. Hebben zij een “hit”, dan zal deze wagen aangehouden worden en zal de chauffeur direct contant moeten betalen. Vaak is dit de Belgische belastingdienst en zij kijken terug tot en met 1 april. Het blijkt erg lastig te zijn om deze boetes te betwisten, omdat een “feilloos” automatisch systeem weinig fouten maakt. Enkel het aantonen dat de gereden kilometers daadwerkelijk gefactureerd zijn, moet een boete van tafel kunnen vegen.
|